Ha valaki már araszolt autójával a Rákóczi úton, miközben előtte-mögötte busz áll, az egyetérthet azzal, hogy igen komoly kérdést tárgyalt a városfejlesztési és a kommunális bizottság tegnapi együttes ülésén. Az önkormányzat ugyanis korábban pályázaton nyert forrást, amelyből közlekedésfejlesztési programokat lehet kidolgozni – újabb, immár több száz milliós keretekre pályázva.Programokat dolgoznak ki a tömegközlekedés javítására
A közbeszerzésen kiválasztott szakértő cég, a COWI Magyarország Kft. számos javaslatot is kidolgozott, ezek közül jelöltek ki a bizottságok tegnap többet. Ezek közül a legjelentősebb, hogy a város kelet-nyugati illetve észak-déli irányában úgynevezett közösségi közlekedési folyosókat terveznének: a Hungária utca, Rákóczi út, Zsolnay út illetve a Siklósi út-Alsómalom utca szakaszokon.
Ezzel kapcsolatban fel is vetette Juhász István (SZPV) a kommunális bizottság elnöke, hogy a város közlekedési adottságai kötöttek, olykor fizikai korlátok vannak. Mint a COWI képviselői elmondták, a közösségi közlekedési folyosók lényege, hogy a tömegközlekedés elsőbbséget kap, s így gyorsabb haladásra képes. Megoldás lehet a buszsávok kialakítása a meglevő sávok elfoglalásával, illetve, ahol lehetséges, építéssel.
Kisebb hatásfokú módszer, ha a lámpákat hangolják a buszok igényeihez vagy csak bizonyos szakaszokon kapnak elsőbbséget a buszok, például nem az álló sorba kell kikanyarodniuk a megállóból. Erb József (Fidesz-KDNP) viszont úgy fogalmazott, ezek a javaslatok csak szépségtapaszok, az egyre több autóval és a ’60-as években kialakított buszhálózati rendszerrel Pécs hamarosan nem lesz működőképes. „El kell mondani a pécsieknek, hogy ez így nem mehet tovább”, fogalmazott a városatya. Mint mondta, szükség van rá, hogy kiálljanak a tömegközlekedés megerősítése mellett, s akár komoly változásokat is meg kell fontolni, mint például a Rákóczi út egyirányúsítása – ezzel ugyanis buszsávot lehetne kialakítani.
(BAMA)