Tizenkilenc halálos áldozatot követelő magyar vonatkozású kisrepülő-baleset fordult elő 2000 óta, somogyi vonatkozású tragédia utoljára 2005-ben történt.

Szinte napra pontosan kilenc esztendővel ezelőtt zuhant le Tapsony és Böhönye között egy Cessna típusú kisrepülőgép, fedélzetén a Synergon Rt. vezető munkatársaival. Hétfőn este az óbudai Aranyhegyen szintén egy Cessna – igaz nem 201-es, hanem 172-es – csapódott a földnek, a balesetben hárman vesztették életüket.

– Ahogyan hallottam, nem gép-, hanem pilótahibát gyanítanak a szakértők – mondta Szemző Ernő, a Kapos Airport Kft. ügyvezetője. – Csak véletlen egybeesés, hogy megint egy Cessna került a hírekbe, ugyanis kifejezetten jó kisgépről van szó, az Egyesült Államokban Nagymamarepülőnek becézik, olyan könnyen és egyszerűen kezelhető.
Az már korábban bebizonyosodott, hogy a 2001-es Synergon-balesetben a pilóta hibázott, hiszen radar nélkül repült bele a zivatarövezetbe, a gép szélnyírásba került, s darabokra hullott. Az óbudai balesetnél többek között a túl alacsony repülési magasságot emlegetik a szakértők.

– A szabály szerint lakott terület felett úgy kell repülni, hogyha leáll a motor, a gépet ki lehessen irányítani a házak fölül – folytatta Szemző Ernő. – Ám megszabnak minimális magasságot is, ami háromszáz méter. Ettől csak munkarepülés, például szúnyogirtás esetén lehet eltérni.
Az első vizsgálatok alapján a pilóta vélhetően túl hirtelen akart fordulni a géppel, ám valószínűleg nem növelte megfelelően a sebességet, így a gép „átesett”, majd lezuhant.
– Kanyarodásnál csökken a felhajtóerő, így gyorsítani kell – állította Szemző Ernő –, főként szeles időben.
Az ügyvezető hozzátette, a hazai géppark állapota jónak mondható, így a balesetek nagyobb részéért az ember a felelős. Vagy a pilóta hibázik, vagy rosszullét miatt történik tragédia. Mint a nyolcvanas években Kaposújlakon, amikor egy vitorlázó felvontatása során a vontatott gépben rosszul lett a pilóta, nem tudta irányítani a repülőt, mely így a PZL–101-es fölé került, s előrebuktatta – mindketten lezuhantak.

– Elméleti vizsga és negyvenöt repült tanóra után kaphat valaki repülési engedélyt – magyarázta Szemző Ernő. – Ez azonban még nem jelent igazi biztonságot. Szerintem körülbelül ezer repült óra után mondhatja valaki magát rutinos pilótának, ennyi idő alatt ugyanis már kerül annyi váratlan helyzetbe, hogy magabiztosan kezelni tudja őket. Persze sokan presztízst csinálnak belőle, hogy minél nehezebb körülmények között repüljenek, pedig az időjárásra mindig figyelni kell.

Az utolsó somogyi vonatkozású tragédiához, a Plitvicei-tavaknál történt, két halálos áldozatot követelő balesethez is szélsőséges időjárási körülmények járultak hozzá: a pilóta alulról próbálta meg elkerülni a viharfelhőket, ám hegynek ütközött.
– Gépet amúgy bárki vehet – folytatta a több mint tízezer órát repült ügyvezető –, s ha csak saját célra használja, üzemeltető szervezet sem kell hozzá. Gazdasági hasznosítás esetében viszont már előírás a megfelelő műszaki és egyéb háttér. Emellett minden géptípus számára létezik gyári előírás, milyen időközönként kell átvizsgálni a repülőt. Úgy tudom, a Cessnák esetében ez 25, ötven és száz repült óránként kötelező, s ehhez jön még az éves vizsgálat.

Szemző Ernő szerint amúgy a helikopter alkalmasabb a légi fotózásra, mint egy kisrepülő, igaz drágább is. S bár az óbudai baleset kapcsán most több, korábbi tragédiát is felemlegetnek, szerencsére idehaza nem túl gyakoriak a kisgép-balesetek. Akadt olyan esztendő is a közelmúltban, amikor egyetlen halálos áldozatot sem követelt a repülés.


Halálos magyar kisrepülő-balesetek 2000 óta

2000. április 20.
– A farkashegyi repülőtéren, felszállás közben lezuhant egy Cessna 172-es repülőgép. Hárman meghaltak, egy személy súlyos sérüléseket szenvedett.

2000. június 3. – A debreceni repülőtéren lezuhant egy Góbé R26 típusú vitorlázó repülőgép, amikor csörlőzés közben elszakadt a vonókötél. Az oktató a helyszínen életét vesztette, a 17 éves tanulópilóta a kórházban halt bele sérüléseibe.

2000. június 4.
– Budakeszi és Budaörs határában lezuhant egy vitorlázó repülőgép. A pilóta a helyszínen életét vesztette.

2001. június 14. – Tapsony közelében lezuhant egy Zágrábból Siófokra tartó Cessna 210-es kisrepülőgép, amely a Synergon Rt. vezető munkatársait szállította. A gép fedélzetén tartózkodó hat személy meghalt.

2002. május 11. – Lezuhant egy Fuji 200-as típusú egymotoros kisrepülőgép az esztergomi repülőtér közelében. A gépen utazók – három férfi és egy nő – életüket vesztették.

2002. július 6. – Nagykanizsa közelében lezuhant egy szlovák ultrakönnyű kisrepülőgép. A gépen tartózkodó két szlovákiai magyar életét vesztette.

2003. március 21. – Egy Cessna típusú kisrepülőgép lezuhant a Heves megyei Makláron, miután felszállás közben az egyik szárnyával nekiment a hangár melletti szélzsáknak. A pilóta a baleset következtében életét vesztette.

2003. április 26. – Szegeden a levegőben összeütközött két vitorlázó repülőgép. Az egyik gépnek sikerült leszállnia, de a másik gépen tartózkodó két férfi életét vesztette.

2004. július 24. – Lezuhant egy Z–43-as típusú kisrepülőgép Dunakeszi mellett. A gépen tartózkodó négy személy közül egy kórházba szállítás közben meghalt.

2004. szeptember 6. – Farkashegyen lezuhant és kigyulladt egy ultrakönnyű – 450 kilogramm súlyú – kisrepülőgép. A fedélzetén tartózkodó két személy – egy férfi és egy nő – a helyszínen életét vesztette.

2005. január 27. – A romániai Iasi közelében lezuhant a Farnair Hungary légitársaság L–410-es típusú repülőgépe, amely postai küldeményeket szállított. A fedélzetén utazó kétfős magyar személyzet életét vesztette.

2005. július 16.
– Szlovákiában, Rózsahegy (Ruzomberok) közelében, a likavkai vár fölött összeütközött és lezuhant két magyar kisrepülő. A szerencsétlenség következtében két személy életét vesztette.

2005. augusztus 13.
Horvátország középső részén lezuhant egy magyar kisrepülőgép, a balesetben két magyar állampolgár életét vesztette. A gép egy nyolc magyar sportrepülőgépből álló kötelék tagjaként tartott Zágrábból Brac szigetére, de Split előtt zivatarfelhőbe került.

2007. augusztus 2. –
Bács-Kiskun megyében Kiskunfélegyházától nyugatra lezuhant egy ultrakönnyű egyszemélyes kisrepülőgép. A magyar pilóta és holland utasa életét vesztette.

2008. október 28.
– Budapesten, a hármashatárhegyi repülőtéren lezuhant egy motoros vitorlázógép, a gépet vezető férfi a helyszínen életét veszte.

2009. július 18. –
Egy hatvanéves férfi vesztette életét Dunakeszin a repülőnapon, amikor lezuhant egy Zlin–142 típusú kisrepülőgép. Egy hirtelen széllökés a hátára fordította a gépet, amely lezuhant, és zuhanás közben elsodorta a reptéri biztonsági cég egyik munkatársát.

2009. július 21. –
Egy ultrakönnyű motoros kisrepülőgép leszállás közben balesetet szenvedett az úrhidai repülőtéren. A géppel oktatórepülést hajtottak végre, a baleset következtében a 70 éves tanuló könnyebb, a 66 éves oktató súlyos sérüléseket szenvedett és augusztus 4-én meghalt.

2009. szeptember 28.
– A felszállás után egy perccel, száz méter magasságból lezuhant a dunakeszi repülőtér közvetlen közelében egy Apollo Fox típusú kisrepülőgép, amelynek vezetője a balesetben életét vesztette.

2010. július 5.
– Az óbudai Aranyhegyen lezuhant egy Cessna–172-es. A pilóta és a terepkerékpárosokat fényképező utasok a helyszínen életüket vesztették.
(SONLINE)

Címkék: magyarország cessna kisrepülő baleset

A bejegyzés trackback címe:

https://hirdobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr552137716

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása